احتمال

گرما زدگی

با فرارسیدن فصل تابستان و بالا رفتن درجه حرارت محیط ؛ گاهی بدن انسان توانایی دفع گرمای زائد و به تعادل رساندن دمای داخلی را از دست داده و فرد دچار گرمازدگی میشود. گرما زدگی یک عارضه ی بسیار خطر ناک است که در صورت عدم وجود امداد رسانی به موقع و موثر میتواند حتی سبب مرگ شود.  این مقاله به اختصار به برسی علائم گرمازدگی و راههای درمان سریع و پیشگیری از آن خواهد پرداخت.

علائم گرما زدگی: 

الف) علائم جسمی

 ب) علائم روحی روانی

علائم جسمی عبارتند از:

 پوست خشک و داغ و بدون تعریق که ابتدا به رنگ قرمز و در ادامه به صورت رنگ پریده یا کبود دیده میشود. افزایش دمای بدن به بیش از 40 درجه سانتی گراد، سردرد،  گرفتگی عضلات و گشادی مردمکها، ضعف و بی حالی ، رخوت و بی حسی ( واکنش های بدن بیش از حد آرام و آهسته می شود ) و تشنج.

علائم روحی و روانی عبارتند از : 

 سخنان بی ربط ، گیجی ، رفتار پرخاشگرانه، آشفتگی ، هیجان و توهم.

همچنین علائمی که نشان می دهد شخصی در معرض گرمازدگی قرار دارد، عبارتند از :

ضعف و خستگی – کشیدگی و درد عضلات – استفراغ و تهوع – پوست رنگ پریده و چسبناک– افزایش دمای طبیعی بدن – گرفتگی عضلات – سرگیجه – ضعف و غش – ادرار زرد تیره یا نارنجی – سردرد و اسهال است.

اقدامات لازم برای مقابله با گرمازدگی و نجات جان فرد گرمازده :

1- لباس های فرد را درآورده و بدن او را در آب سرد فرو برید. اگر چنین امکانی وجود نداشت، با استفاده از یک پارچه یا حوله یا اسفنج ، بدن فرد را با آب سرد خیس کنید یا اینکه قطعات یخ را به آرامی به بدن فرد بمالید.

اگر مقدار آبی که در اختیار دارید کم است، ابتدا سر و گردن او را خنک کنید. تکه های یخ را روی گردن ، زیر بغل و کشاله ران او قرار دهید. توسط یک تکه کاغذ یا حوله یا پنکه ، او را باد بزنید.

2- بعد از حمام گرفتن ، فرد را در مکان خنکی قرار دهید.

3- پاهای فرد را در محل بالاتری نسبت به بدن او قرار دهید تا جریان خون بیشتر به طرف سر او برود.

4- دست ها و پاهای فرد را ماساژ دهید تا خونی که خنک شده ، به سمت مغز و مرکز بدن او برود.

5- اگر شخص به هوش است، او را تشویق کنید تا کم کم آب یا یک نوشیدنی خنک بنوشد. ولی اگر شخص بی هوش باشد، نمی توانید این کار را انجام دهید، بنابراین همانطور که ذکر شد بدن او را خنک کنید تا وقتی به هوش آمد، آب بنوشد.

6- وقتی بدن فرد خنک شد، هر 10 دقیقه یک بار دمای بدن او را از طریق مقعد اندازه گیری کنید تا دمای بدنش کمتر از 5/38 درجه سانتیگراد نشود.

هنگامی هم که بدن فرد را در آب سرد فرو می کنید، باید مراقب باشید تا دمای بدنش کمتر از 5/39 درجه نشود. اگر هم دماسنج در اختیار نداشتید، تا وقتی که با لمس کردن بدن او احساس می کنید خنک نشده، عمل خنک کردن را ادامه دهید. ولی به محض خنک شدن بدن فرد ، عمل خنک کردن ( در آب سرد یا به شکل دیگر ) را متوقف کنید و اگر دمای بدن او مجدداً افزایش یافت، عمل خنک کردن را از نو شروع کنید

راههای پیشگیری از گرمازدگی :

۱ - از پوشیدن لباسهای ضخیم و غیرقابل نفود در فصول گرما که مانع تبخیر عرق و دفع گرما می شود ، خودداری کرد .

۲ - هنگام فعالیت شدید بدنی به قدر کافی مایعات بنوشید .

۳ - بطور کلی ، باید از فعالیت شدید در آب و هوای گرم و به ویژه گرم و مرطوب اجتناب نمود . اگر هوا گرم و خشک باشد و تهویه کافی هم وجود داشته باشد بهتر از هوای گرم و مرطوب است. در صورت اجبار برای فعالیت بدنی در مناطق گرم و مرطوب ، فعالیت بدنی را به تدریج طی ۳ تا ۴ هفته جهت عادت کردن بدن به گرما ، افزایش دهید .

۴ - در هنگام فعالیت های ورزشی گروهی ، گرمازده شدن یکی از افراد به معنای در خطر بودن دیگران است و باید اقدامات احتیاطی را برای بقیه افراد در نظر داشت .

۵ - بیماریهای همراه و زمینه ساز گرمازدگی باید درمان شوند تا آستانه تحمل فرد بالا برود .

۶ - داروهائی که فرد را مستعد گرمازدگی می کند باید با نظر پزشک معالج با داروهای دیگری جایگزین شود یا به طرز مناسب از آنها استفاده شود

منبع: http://ambulance115.blogfa.com/post/17 

+   سروش ; ٩:٢۳ ‎ق.ظ ; سه‌شنبه ٢۳ خرداد ۱۳٩۱

design by macromediax ; Powered by PersianBlog.ir